doc. PhDr. & Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D.

Vzdělání

  • 2015 - docentkou v oboru speciální pedagogika, Pedagogická fakulta UK Praha
  • 2004 – 2009 Filozofická fakulta UP v Olomouci, Studijní program: Psychologie, magisterské studium
  • 1997 – 2004 Pedagogická fakulta UK v Praze, Studijní program: Specializace v pedagogice, doktorské studium
  • 1992 – 1997 Pedagogická fakulta UK v Praze, Studijní program: Speciální pedagogika, magisterské studium

Praxe

  • 2009 – dosud Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta
    • odborný asistent
    • od roku 2012 manažer oboru Sociální pedagogika
    • od roku 2012 zástupce vedoucího Katedry křesťanské výchovy
  • 2002 – 2008 Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Olomouc
    • učitelka v mateřské škole
  • 1997 – 2002 Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené, Beroun
    • 1998 vychovatel na internátě
    • 1998 – 2002 – učitel (občanská nauka, dějepis, literatura, výpočetní technika)
    • 1999 - 2002 též zástupce ředitele

Odborné zaměření

  • speciální pedagogika: surdopedie, logopedie
  • sociálně-patologické jevy,
  • arteterapie a artefiletika se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • psychologie jedinců se zdravotním postižením
  • supervize v pedagogické praxi

Výběrová bibliografie

  1. POTMĚŠILOVÁ, P., FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, M., DŘÍMAL, L. Možnosti náboženské výchovy dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4882-4.
  2. POTMĚŠILOVÁ, P. Pojmotvorný proces u dětí se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4812-1.
  3. POTMĚŠILOVÁ, P. a SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: UP, 2012. 111 s. ISBN 978-80-244-3120-8. Autorský podíl 95 %
  4. POTMĚŠILOVÁ, P. a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1.vyd. Praha: Parta, 2013. 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1. Vedoucí autorského kolektivu (Bendová, Hanáková, Potměšil, Růžičková), autorský podíl 27%
  5. POTMĚŠILOVÁ, P. a kol. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: UP, 2013. 159 s. Vedoucí autorského kolektivu (Pospíšil, Pospíšilová, Fojtíková Roubalová, Sobková, Öbrink Hobzová, Trochtová, Najzarová, Straková), autorský podíl 22%
  6. POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: UP, 2014. 212 s. ISBN 978-80-244-4127-6.
  7. POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P., FOJTÍKOVÁ, P. Effect of Cultural Differences in Reaction of Students to Ambiguous Art Stimulus, Open Journal of Social Sciences, 2014, 2, s. 58-67, DOI: 10.4236/jss.2014.211008
  8. PENG, Y., POTMĚŠIL. M., POTMĚŠILOVÁ, P. Primary mainstream teachers’ attitudes toward inclusion of students with special educational needs: a perspective from Czech Republic. Paidagogos, 2013, č. 2., s. 479 – 493. ISSN 1213-3809.
  9. POTMĚŠILOVÁ, P., POTMĚŠIL, M. Pedagogický pracovník v integrovaném vzdělávání a integrované výchově. Sociální pedagogika, 2014, roč. 2, č. 2, s. 88 – 101. ISSN 1805-8825.
  10. POTMĚŠILOVÁ, P., POTMĚŠIL, M. Art Therapy as Part of Special Pedagogy. E-Pedagogium, 2014 bude publikováno prosinec 2014.
  11. POTMĚŠILOVÁ, P., POTMĚŠIL, m., roubalová, m. Possibilities and limits of supervision used in integrated education. TOJCE, 2014, pp. 11 – 27. ISSN: 2146-8192.
  12. KOSSEWSKA, J., POTMĚŠIL, M., PETERS, B., POTMĚŠILOVÁ, P. Value priorities in adolescents with hearing impairment. Psychologia Rozwojowa, 2013, vol. 18(3).

Granty

  1. Inovace studijního předmětu „Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“ reg. č. 358/2012/F5/a , projekt FRVŠ, 2012, UP Olomouc, projekt byl úspěšně obhájeno, hlavní řešitel
  2. Sociální pedagogika v teorii a praxi, CMTF_2013 _007, (IGA – Studentská grantová soutěž UP -specifický výzkum), 2013, CMTF UP Olomouc, probíhá, hlavní řešitel

Vyučované předměty

  • Základy speciální pedagogiky
  • Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Sociálně patologické jevy ve výchovně vzdělávacích institucích
  • Sociálně patologické jevy ve společnosti
  • Supervize v pedagogické praxi
  • Metodika zájmové činnosti výtvarná výchova
  • Základy znakového jazyka
  • Propedeutický seminář k bakalářskému projektu