ITW 5 th

Přednášející
Eberhard Bons, University of Strasbourg
What’s so Wrong with Idols? Unpacking the Prophetic Critique
Ostrá kritika modloslužby hraje ústřední roli v kázání proroků. Tato kritika je také významná pro vývoj starozákonního obrazu Boha, který nakonec vedl k monoteismu. Vyvstává však otázka: jaké vlastnosti jsou připisovány obrazům bohů? Které z nich prorokové popírají? Jakým způsobem tato kritika obrazů bohů umožňuje jasněji formulovat představy o Bohu Izraele?
Proč jste zvolil toto téma?
Zajímá mne, jak si můžeme představit Boha, který stojí za texty Starého zákona. Důležitou odpověď nám poskytují texty proroků, zejména jejich kritika kultů bohů.
Co se posluchači dozvědí?
Zásadní otázka zní: Kdo je Bůh, kterého Židé a křesťané uctívají od starověku?
Roman Fihas, Ukrainian Catholic University
Doing Ecumenism in Wartime: The Experience of the Institute of Ecumenical Studies
Přednáška se bude zabývat výzvami a příležitostmi ekumenické práce na Ukrajině v době války, a to na základě zkušeností Institutu ekumenických studií. Zamyslíme se nad tím, jak mohou náboženské komunity usilovat o jednotu a zároveň reagovat na utrpení, čelit nespravedlnosti a řešit naléhavé potřeby společnosti.
Proč jste zvolil toto téma?
Protože ukrajinská zkušenost ukazuje, jak je ekumenismus v době války zkoušen a transformován, a nabízí poučení pro celosvětovou církev.
Co se posluchači dozvědí?
Získají vhled do toho, jak mohou církve spolupracovat na spravedlnosti a míru, i uprostřed války a utrpení, a budou vyzváni, aby přemýšleli o významu jednoty, když je v sázce pravda a lidská důstojnost.
Sigríður Guðmarsdóttir, University of Iceland
Blue Theology and the Arctic
V důsledku klimatických změn dochází v Arktidě k rychlému tání ledovců, mořského ledu a permafrostu, což má velký vliv na globální vodní cyklus. Modrá teologie je ekoteologie zaměřená na vodu a přednáška se zabývá těmito arktickými výzvami z pohledu modré teologie.
Proč jste zvolila toto téma?
Chci se se studenty bavit o koloběhu vody a vyměňovat si názory na výzvy a naděje naší vlastní budoucnosti v souvislosti s vodou.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti budou zkoumat, jak křesťanské chápání stvoření a arktické vyprávění mohou obohatit a objasnit environmentální diskuze o koloběhu vody.
Karol Jasiński, University of Warmia and Mazury in Olzstyn
Postsecularism and Contemporary Spirituality
Cílem přednášky je představit základní charakteristiky lidské spirituality v postsekulární éře (lidské hledání smyslu života, existence mimo formální struktury, absence odkazu na osobní transcendentní realitu, relevantní role lidského „já“ s jeho vnitřními prožitky a seberealizací). Současně bude představeno klasické chápání spirituality a nepostradatelnost náboženství při jejím utváření.
Proč jste zvolil toto téma?
Věřím, že je to dnes téma vysoce relevantní, zvláště pro mladé lidi.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti mohou získat kritický pohled na současné trendy v oblasti spirituality a ocenit význam náboženství pro duchovní rozvoj.
Karol Jasiński, University of Warmia and Mazury in Olzstyn
Future Face of Christianity (discussion)
Situace křesťanství v současné evropské kultuře je poznamenána averzí vůči němu, zbavuje ho jeho nadpřirozenosti, zachází s ním funkčně a upírá mu právo být nositelem pravdy. Náboženství přežije jako neodmyslitelná součást struktury lidské bytosti a odpověď na existenciální problémy člověka, přičemž pozornost bude věnována čtyřem základním formám budoucího křesťanství (redukce na etiku, panteistické verze, transformace na spiritualitu a život v diaspoře).
Proč jste zvolil toto téma?
Přes veškerou sekularizaci je naše kultura dominantně utvářená křesťanstvím.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti mohou získat širší (kritický) pohled na budoucnost náboženství, které se ve své současné podobě zdá být v krizi.
Sr. Ann Kiriru, The Catholic University of Eastern Africa
Youth Against Police Brutality and Political Impunity: Church Engagement with Gen Z’s Social Justice Struggles in Kenya
Jak se generace Z v Keni mobilizovala proti policejní brutalitě a politické beztrestnosti? Jaká je role církve v těchto hnutích mládeže za sociální spravedlnost? Na základě nedávných protestů, aktivismu zdola a teologických perspektiv budou představeny výzvy i příležitosti pro náboženské komunity, aby se spojily v prosazování lidské důstojnosti, odpovědnosti a systémových reforem. Přednáška vybízí k zamyšlení nad průnikem víry, aktivismu mládeže a sociálních změn v současném africkém kontextu.
Proč jste zvolila toto téma?
Současné protesty vedené mládeží v Keni odhalují naléhavé globální otázky týkající se spravedlnosti, odpovědnosti a role církve v době politické krize.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti uslyší o tom, jak mladí lidé v Keni čelí státnímu násilí a korupci, jak na to může církev teologicky a prakticky reagovat, jak tyto boje souvisejí s širšími globálními hnutími za spravedlnost a jaká je morální odpovědnost náboženských komunit v občanském životě.
Mykola Leilovskyi, Ukrainian Baptist Theological Seminary
The Forgotten Virtue of Perseverance
Jak byla vytrvalost chápána ve starověkém světě a v Novém zákoně? Uvidíme, že tato životně důležitá, ale často opomíjená ctnost, je nezbytná jak pro mezilidské vztahy, tak pro život s Bohem.
Proč jste zvolil toto téma?
Tato ctnosti se nachází na pomezí biblické teologie, filozofie a žité spirituality, a oslovuje tak studenty různých oborů a ze všech oblastí života.
Co se posluchači dozvědí?
Naučí se, jak mohou starodávné pohledy na vytrvalost obohatit jejich vlastní víru, odolnost a schopnost snášet výzvy současného života.
Yuriy Martynyuk, Ukrainian Catholic University
AI Ethics and Transplantology in Ukrainian Medicine: Challenges and Perspectives
Obě technologické oblasti, medicína i informatika, vznikly s cílem zlepšit kvalitu lidského života: první z nich pro obnovení zdraví, druhá pro optimalizaci všech životních procesů. Jakožto vynálezy lidstva nejsou ideální, ale mají svá omezení a přinášejí rizika a etické výzvy. Významný rozvoj ukrajinské transplantologie začal v roce 2018 s integrací nástrojů umělé inteligence a zavedením nové legislativy. Ukrajinská zkušenost s implementací umělé inteligence v transplantologii odhaluje výhody a nevýhody tohoto oboru pro prevenci i řešení problémů po celém světě.
Proč jste zvolil toto téma?
Ukrajinští lékaři mají dnes nebývalé zkušenosti obecně s válečnou chirurgií i konkrétně s transplantacemi.
Co se posluchači dozvědí?
Umělá inteligence nejsou jen jazykové modely, ale má využití i v transplantologii. Studenti se dozví více o principech odpovědného používání umělé inteligence, které pomáhají předcházet a zabránit nevratným chybám.
Jordan Nyenyembe, The Catholic University of Eastern Africa
Synodality: A way of being Church
Téma bude rozděleno do dvou okruhů: Co je synodalita a Synodální forma církve.
Proč jste zvolil toto téma?
Protože se dotýká všech členů církve.
Co se posluchači dozvědí?
Biskupové a kněží nejsou jedinými aktéry v církvi, ale všichni Boží lidé, celý Boží lid.
Matyas Szalay, Episcopal Theological College of Pécs
Vocation, Profession, Virtues
Je rozdíl mezi povoláním a profesí? Jaké ctnosti jsou pro každé z nich nezbytné? Ani fenomenologická analýza nedokáže na tuto otázku odpovědět a je třeba ji doplnit teologickými úvahami.
Proč jste zvolil toto téma?
Hlubší porozumění pojmu povolání vytváří vhodný kontext pro pochopení a praktikování ctností.
Co se posluchači dozvědí?
Účastníci získají vhled do složitého vztahu mezi vírou a rozumem. Naučí se také rozlišovat mezi seberealizací a naplnění svého života.
Hendrik Weingärtner, University of Vienna
Assisted Suicide – A Cross-Border Issue?
V posledních letech vzbuzují debaty o asistované sebevraždě v mnoha evropských zemích stále větší pozornost. Společným rysem těchto debat je volání po liberalizaci stávajících právních rámců. Eticky relevantní otázky však zůstávají daleko od konečného vyřešení. Cílem této přednášky je identifikovat, porozumět a kriticky diskutovat různé argumenty pro a proti asistované sebevraždě, jak je prezentují náboženské i sekulární hlasy v České republice a Německu, a zároveň zahájit debatu z teologicko-etického hlediska.
Proč jste zvolil toto téma?
ITW v Olomouci představuje ideální prostředí pro tuto diskusi. Mezinárodní zastoupení umožňuje mnohostranné zkoumání tématu eutanázie.
Co se posluchači dozvědí?
Účastníci se naučí kriticky analyzovat různé způsoby argumentace, posuzovat jejich přesvědčivost, získají vhled do probíhajících debat v různých evropských kontextech a budou povzbuzováni k sdílením svých vlastních názorů.
Mark Zammit, University of Malta
Theology from the Margins: Pope Francis, Popular Piety and the Mediterranean vision of the Faith
Středomoří přitahuje pozornost jako prostor, kde se setkávají, koexistují, střetávají nebo prolínají různé kultury a tradice. Slouží spíše jako most než jako bariéra a podporuje obchod a sociální interakci mezi národy podél jeho břehů. Od tohoto výchozího bodu budeme zkoumat jeho svátečního ducha, výzvy, kterým čelí, a ponoříme se do vize papeže Františka pro tento region.
Proč jste zvolil toto téma?
Studium přínosu jednotlivých regionů a místních církví v Evropě pro univerzální církev nejen obohacuje ostatní regiony, ale také nabízí nové způsoby, jak být církví.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti se seznámí s multikulturalismem středomořské oblasti a prozkoumají území bohaté na lidovou zbožnost a její přínos k víře.
Rafał Cekiera, University of Silesia in Katowice
Religious Individualisation as Exemplified by Entries in the Books of Thanks and Requests at the Dominican Parish in Warsaw
Uvedená přednáška představí zápisy z dominikánského kostela ve Varšavě, které odhalují, jak se osobní víra a každodenní starosti promítají do komunikace s posvátnem. Studenti uvidí, jak se tradiční formální náboženský jazyk mění v osobní vyprávění plné emocí a co nám tyto texty říkají o současné spiritualitě.
Gabriel Eichsteller, South East Technological University
The Relational Universe – a Framework for Supporting People’s Interdependence in Social Pedagogical Practice
Přednáška týkající se vztahového vesmíru ukáže, jak jsou vztahy klíčové pro náš každodenní život a pocit rovnováhy. Studenti se dozvědí, proč na sobě všichni vzájemně závisíme a jak můžeme své vztahy rozvíjet tak, aby nám přinášely větší podporu a stabilitu.
Renata Emilsson Peskova, University of Iceland
Inviting Diversity into Schools: Plurilingual Approaches as an Inclusive and socially Just Practice
Zmíněná přednáška vychází z výzkumu v islandských školách a ukáže, jak mohou učitelé využívat jazykovou rozmanitost žáků pro spravedlivější a otevřenější vzdělávání. Studenti pochopí, proč je plurilingvismus důležitý pro pohodu dětí i pro budoucnost inkluzivních tříd.
Radoslav Ganev, Katholishe Stiftungshochschule München
From Tolerance to Understanding: Challenges in Work with Romani People and Refugees
Pouhá tolerance nestačí. Přednáška studenty provede k hlubšímu porozumění kulturním rozdílům, skrytým předsudkům i mocenským nerovnostem v práci s menšinami. Účastníci si vyzkouší, jak lze budovat autentičtější a respektující vztahy v sociální praxi.
Dana Hanesová & Mário Dulovics, Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici
Mediální výchova a kritické myšlení – Media Education and Critical Thinking
Přednáška se zaměří na rizika virtuálního prostředí a jejich dopad na děti a mladistvé. Studenti se dozvědí, jak rozvíjet kritické myšlení a jak chránit sebe i druhé před nástrahami online světa.
Marie Boccou Kestřánková, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
From Monolingual Society to Pluricultural Classrooms
Na příkladu českých škol po roce 2022 přednáška bude informovat, jak příchod ukrajinských žáků proměnil tradiční výuku a otevřel cestu k inkluzivnějším přístupům. Studenti pochopí, jak může krize urychlit pozitivní změny v pedagogické praxi.
Kat Raynor, State University of New York, New Paltz
Social Pedagogy and the U.S.
Přednáška přiblíží, jak funguje systém sociálních služeb v USA a proč v něm chybí profese sociálních pedagogů. Studenti získají srovnání mezinárodních přístupů a inspiraci, jak lze posílit podporu pro znevýhodněné skupiny.
Lídia Gallego Balsa, Universitat Rovira i Virgili ,The public university of Tarragona)
Towards a More Inclusive Society: The Use of Learning Boxes as a Pedagogical Approach in a Multilingual Context
Seminář ukazuje, jak vícejazyčnost podporuje interkulturní komunikaci a sociální inkluzi v Evropě. Přednášející představí metodu „Learning Boxes“ jako nástroj k reflexi jazykové rozmanitosti na základě zkušeností z tarragonských škol. Studenti si odnesou, že vícejazyčnost je nejen prostředkem komunikace, ale i hybatelem sociální soudržnosti a inkluzivního občanství.
Agnieszka Grzesiok-Horosz, University of Silesia in Katowice
The Basic Elements of Intellectual Property
Žijeme ve světě duševního vlastnictví, které je klíčovým zdrojem konkurenceschopnosti států i organizací. Systém IP zahrnuje patenty, průmyslové vzory, autorská práva i obchodní tajemství a hlavním eticko-právním problémem je rovnováha mezi různými zájmy.
Proč jste si zvolila toto téma?
Vybrala jsem si toto téma, protože považuji za důležité rozumět systému duševního vlastnictví, aby člověk dokázal účinně chránit své vlastní výtvory a zároveň respektoval práva ostatních.
Co se publikum dozví?
Publikum se dozví, že duševní vlastnictví vychází z lidské tvůrčí činnosti, která se objevuje ve všech oblastech života – od vzdělávání přes zábavu až po podnikání – a jak jej lze chránit.
David Kraner, University of Ljubljana
Peter Kravčák, Katolická univerzita v Ružomberku
Damian Guzek, University of Silesia in Katowice
Jaroslav Franc, Univerzita Palackého v Olomouci
Media, Trust, Manipulation – panelová diskuze
Panelová diskuse se zaměří na mediální gramotnost, důvěru v digitální média a etiku médií. Účastníci proberou, jak současná komunikace ovlivňuje veřejné mínění a soudržnost společnosti. Zvláštní pozornost bude věnována manipulačním technikám, úbytku důvěry a možnostem podpory odpovědných médií.
Proč jste si zvolili toto téma pro panelovou diskuzi v Olomouci?
Vybrali jsme si toto téma, protože dnešní studenti potřebují pod osobním vedením odborníků kriticky pracovat s mediálním prostředím, které zásadně ovlivňuje demokratickou kulturu i každodenní život.
Co si studenti z panelu odnesou / co se naučí / nad čím se mohou zamyslet?
Studenti získají vhled do toho, jak média ovlivňují vnímání i chování.
Can Zeyrek, Volkschoschule Braunschweig
Hans Jonas - Theology, Freedom, and the Roots of Media Evil
Přednáška se zaměří na Jonasovu teologickou reakci na holocaust, kde pomocí pojmů jako „cimcum“ nově vykládá Boží všemohoucnost a lidskou svobodu. Zlo chápe jako důsledek zneužití darované svobody a předkládá „imperativ odpovědnosti“. Tento rámec bude aplikován na roli médií a digitálních platforem v boji proti propagandě a manipulaci.
Proč jste si zvolil toto téma?
Jonasova filozofie nabízí jedinečný teologicko-etický nástroj k porozumění manipulativní síle moderních médií. V době digitální propagandy je jeho chápání zla jako zneužité svobody mimořádně aktuální. Jeho reinterpretace Boží moci jako sebeomezení přináší nový pohled na mediální odpovědnost.
Co se publikum dozví?
Účastníci pochopí, že zlo je u Jonase důsledkem lidské volby, nikoli božského selhání. Jeho „imperativ odpovědnosti“ ukazuje, jak eticky zacházet se svobodou v kontextu mediální moci. Přednáška nabídne konkrétní příklady, jak lze Jonasovy teorie využít k odhalování mechanismů mediální manipulace.
Can Zeyrek, Volkschoschule Braunschweig
Hannah Arendt - Thoughtlessness, the Banality of Evil, and Media Complicity
Přednáška se zaměří na Arendtové pojem „banality zla“ inspirovaný procesem s Eichmannem. Arendtová ukazuje, že zlo často nevychází ze zrůdnosti, ale z bezmyšlenkovité poslušnosti a rezignace na morální úsudek. Tyto mechanismy se projeví i v médiích – propagandou, dehumanizujícím jazykem a erozí kritického myšlení.
Proč jste si zvolil toto téma?
Arendtová odhaluje, že zlo se může stát normalizovaným a přijatým právě díky pasivitě a konformitě. Její analýza ukazuje, jak média posilují ideologickou poslušnost a spoluvinu v autokratických režimech. Tento rámec pomáhá chápat dnešní manipulaci jazyka i erozi veřejného diskurzu.
Co se publikum dozví?
Účastníci se naučí rozpoznávat projevy „banality zla“ v moderní mediální praxi. Přednáška ukáže, jak jazyková manipulace a propaganda oslabují kritické myšlení a vedou k celospolečenskému selhání úsudku. Posluchači získají rámec, jak tyto mechanismy identifikovat a bránit se jejich normalizaci.
Shorena Sadzaglishvili, Ilia State University
From Politics to Practice: Social Work in Transitional Societies
Tato studie zkoumá, jak politické ideologie formují profesní identitu, etické rozhodování a pracovní zkušenosti sociálních pracovníků v postkomunistické Gruzii. Výsledky ukazují výraznou orientaci na progresivní hodnoty navzdory rostoucí politické polarizaci a omezením svobody projevu. Studie zdůrazňuje význam etické reflexivity, politické gramotnosti a institucionální podpory ideové rozmanitosti pro zachování profesní integrity v podmínkách transformačních společností.
Proč jste zvolila toto téma?
Toto téma jsem si vybrala pro svou přednášku v Olomouci, abych se podělila o poznatky z postkomunistické Gruzie, které ukazují globální výzvy, jimž sociální pracovníci čelí při hledání rovnováhy mezi politickými ideologiemi a profesní etikou.
Co se posluchači dozvědí?
Studenti získají hlubší porozumění tomu, jak politické přesvědčení ovlivňuje praxi sociální práce, a budou vedeni k kritické reflexi vlastní pozice, etických povinností a významu vytváření inkluzivního profesního prostředí.
Lýdia Lešková, Katolícka univerzita v Ružomberku
Rôzne dimenzie skúmania prípadu v sociálnej práci
Proč jste zvolila toto téma?
Cieľom prezentácie je poukázať na široký diapazón skúmania sociálneho prípadu v sociálnej práci. Rozdielne pohľady budú prezentované cez optiku rodinného kapitálu, personálnych zdrojov na prekonávanie chudoby, mentálneho obrazu spoločenského kapitálu a genogramu sociálneho klienta.
Co se posluchači dozvědí?
Skúmanie sociálneho prípadu by malo byť holistické a výskumník by mal k nemu pristupovať z rôznych pohľadov, čím sa prejavuje jeho kreatívny prístup.
Katarína Mičková, Katolícka univerzita v Ružomberku
Kritické myslenie a práca s informáciami
Cieľom prezentácie je poukázať na dôležitosť kritického myslenia a na citlivosť narábania s informáciami, ktoré sú nám denne predkladané. Zručnosť kritického myslenia je rozhodujúca pre nezávislé myslenie a riešenie problémov v pracovnom – profesionálnom, ale aj osobnom živote jedinca.
Proč jste zvolila toto téma?
Téma kritického myslenia je v súčasnosti vysoko aktuálna, nakoľko v období vysokého množstva informácií potrebuje jedinec nielen ich prijímať ako fakty, ale i podrobiť kritickej analýze.
Co se posluchači dozvědí?
Študenti by sa mali zamyslieť nad tým, či informácie len jednoducho prijímajú, alebo sa nad nimi zamýšľajú a ďalej podrobujú analýze.